FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/01/2009
Dolt fel i bostadsrätt- vem ansvarar?
Hej, här kommer en fråga om dolt fel vid lägenhetsköp!
Jag köpte för ett år sedan en BR.
Vid köpet gjorde jag en, sedvanlig - besiktning.
Direkt efter inflytten så märkte jag av att varmvattentrycket i duschen inte var 100%. Det var inte så pass att det inte gick att duscha eller så, men inte optimalt.
Provade på varmvattnet under min besiktning, men märkte inte av något då.
Jag kontaktade säljaren direkt och han sa sig känna till att inte trycket var 100%. Han erbjöd sig följdaktligen att betala en ny blandare åt mig (han sa att det bör vara felet) om jag bytte ut den.
Eftersom jag arbetar så pass mycket så har jag inte haft tid att göra detta, men sittuationen med varmvattentrycket har blivit sämre med tiden, när det nu blev akut så tog jag, med hjälp av min förening - dit en rörmokare.
Det var inte blandaren, utan en koppling som rostat sönder, trots att badrumet är nytt sedan 4 år.
Jag vet att jag, som köpare - är skyldig att kolla igenom lägeneheten innan köp. Men det där felet var omöjligt att upptäcka utan att duscha i en halvtimma och det går ju knappast vid en inspektion.
Jag har nu kontaktat säljaren med ett krav på de 5800kr som kopplingsbytet kostat.
Han vägrar och berättar att han inte är skyldig att meddela om fel, utan att det är mitt ansvar.
Han erkänner vidare i sitt mail att han visste om att trycket inte var optimalt.
Eftersom han erkänner detta bör väl jag få rätt?
Det finns väl någon paragraf i den lagen som heter "heder" eller liknande?
Vidare så är jag ingen expert på vattentryck och bör väl redan där kunna hävda "dolt fel"?
Mycket tackssam för hjälp!
Bästa hälsningar;
Simon Vestling
Lawline svarar
Lovisa CronstedtRådgivare