FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/04/2009

Ersättning pga av nekande medlemskap i förening

Hej! Den person jag tänkte sälja min bostadsrätt till uppfyllde med råge brf. krav och vi bara väntade på godkännandet från styrelsen. Döm om vår förvåning när vi fick ett papper bara ett par dagar innan inflyttningen där det stod att styrelsen (som bestod av endast 3 pers. d.v.s. ordf. sekreterare och kassör) nekade medlemsskap utan att ange varför! Tilläggas kan att kassören reserverade sig. Vi ansåg att styrelsen agerat fel och skickade krav om ersättning. Köparen stod helt plötsligt hemlös och jag fick merkostnader för hyror och överbryggnadslån till det nya boendet. Vi fick svar från någon advokatfirma som styrelsen anlitat att styrelsen kan skäligen neka någon medlemsskap. I brevet säger dom även att vi kunde prövat frågan i hyresnämnden vilket är försent nu. Nu är frågan: De angav ju inget skäl och där finns inga rimliga skäl att neka medlemsskap. Detta orsakade kostnader för både mig och köparen som utan problem fick köpa bostadsrätt på annat ställe. Fråga: Är det lönt att vi också anlitar advokat för att få ekonomisk kompensation för styrelsens felagerande? Eller får en styrelse bära sig åt hur som helst mot hederliga människor? Finns där ingen som kollar dom? Tilläggas kan att ordf. har fått fel i hyresnämnden förr. Enligt mångas mening borde han avgå! Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, Vem som upptas som medlem i en bostadsrättsförening avgörs i första hand av föreningens styrelse. Bedömningen ska ske efter föreningens stadgar och bestämmelser i bostadsrättslagen, se https://lagen.nu/1991:614. Lever den sökande upp till bestämmelserna i stadgarna och föreningen skäligen bör godta personen som bostadsrättshavare får styrelsen inte vägra personen inträde i föreningen. Det finns ingen som aktivt kollar hur styrelsen utför sitt uppdrag. Anser man att styrelsen avslagit en ansökan på felaktiga grunder eller utan godtagbar anledning, kan styrelsens beslut överklagas till hyresnämnden inom 1 månad från den dag personen fick reda på beslutet. Lämnas överklagan in för sent, kommer hyresnämnden avslå överklagandet och någon möjlighet till prövning av styrelsen beslut finns då inte. Däremot finns en möjlighet enligt 13 kap. 1 § lag om ekonomiska föreningar (se https://lagen.nu/1987:667#K13) att begära skadestånd av styrelsen om de utan grunder nekat en person medlemskap. I ditt fall torde möjligheterna att få skadestånd således stora då de nekat medlemskap i strid med föreningens stadgar. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare