FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/01/2009

Uppsägningstid, avtalstolkning

Jag hyr en stallplats som jag nu sagt upp, med en månads uppsägningstid. Detta står i kontraktet ang. uppsägning av platsen: Uppsägningstid: 1 månad från båda parter. Logiskt för mig är då att från och med det datum jag säger upp avtalet, från den dagen och 1 månad framåt gäller uppsägningstiden. Andra säger att det gäller från månadsskiftet, oavsett om jag säger upp platsen den 5e januari, så får jag betala för hela februari ut. Vad är det egentligen som gäller?

Lawline svarar

Det finns ingen speciell lag som reglerar hur lång uppsägningstiden i det specifika fallet ska vara. Det innebär att det här är en fråga om avtalstolkning där ledning finns i avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218. För det första kan konstaterats att avtal ska hållas och att var part ansvarar för att det denne avtalar om stämmer överens med partsviljan. I detta fall står det klart att det som avtalats är att en månads uppsägning gäller och detta ska tolkas ordagrannt, dvs att uppsägningstiden löper från det datum uppsägningen skett. Att det sedan inte är detta som båda parterna avsett med avtalet är olyckligt men i detta fall inget som du som hyresgäst ska svara för.
Lovisa CronstedtRådgivare