FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 20/01/2009

Uppsägningstid vid provanställning

Hej! En simpel fråga kanske, men jag har hittat väldigt motstridiga svar när jag sökt på internet: Hur lång uppsägningstid har jag med en provanställning inom handels? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, en provanställning är att se som en tidsbegränsad anställning enligt 6 § lag om anställningsskydd (LAS). LAS föreskriver 14 dagars uppsägningstid för provanställda enligt 31 § LAS. Vill din arbetsgivare avbryta din provanställning omedelbart utan att iaktta de 14 dagarna, riskerar de dels allmänt skadestånd till dig och facket och dels lön i 14 dagar för att ha brutit mot ordningsreglerna, men det kräver att den fackliga organisationen driver en process för detta. Det är dock viktigt att lägga märke till att dessa regler är dispositiva. Genom kollektivavtal kan alltså andra uppsägningstider gälla. Sådana kollektivavtal är vanliga.
Mia ÖrnfeldtRådgivare