FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/02/2009

Skuldebrev

Vill ha hjälp med att formulera ett skuldebrev. Det gäller att jag lånar ut ett pantbrev till min son utan ränta utan föreskrift om återbetalning.

Lawline svarar

Hej! Vid penninglån finns det två olika typer av skuldebrev du kan använda, enkla och löpande skuldebrev. Skillnaden dem emellan är att det enkla skuldebrevet inte är avsett att kunna överlåtas till en ny borgenär (det finns dock en möjlighet till överlåtelse). I ditt fall är det lämpligt med ett enkelt skuldebrev då varken ränta eller återbetalningsskyldighet skall omfattas. Det enkla skuldebrevet formuleras på så vis att gäldenären skall betala skulden till en viss namngiven borgenär. Du kan utforma ditt enkla skuldebrev enligt följande exempel: ” Nils Nilsson har idag den 22 februari 2009 av Anders Andersson uppburit ett lån på 10000 kr. Lånet belastas ej av ränta. Återbetalning sker enligt gäldenärens villkor” Lund den 22 februari 2009 ____________________________ Nils Nilsson Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare