FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/02/2009

Avtalsinnehåll

Om man har ett muntligt avtal över telefon där man först bara tekna sig för ett åt , är det då lagligt att avtalet förlängs med 24 månader (utan möjlighet att säga upp det)om jag inte har sagt upp avtalet senast 3 månader innan det första året har passerat?

Lawline svarar

Hej! Ett muntligt avtal är lika giltigt och bindande för avtalsparterna som ett skriftligt avtal. Svaret på din fråga beror på vad ni två avtalsparter avtalat. Det viktiga blir alltså att bestämma vilket innehåll erat avtal har. Om ni bara tecknat avtalet på ett år utan att vidröra de övriga villkoren är det ett år som gäller utan att automatisk förlängning blir aktuell. Däremot om dessa villkor som du beskriver är en del i erat avtal så måste du rätta dig efter dem. Avtalslagens 28-36 §§, se https://lagen.nu/1915:218, reglerar vissa fall där avtalsinnehållet kan anses stå i strid med exempelvis ”Tro och heder” alternativt att avtalsinnehållet anses vara ”Oskäligt”. Ingenting i din fråga tyder på att detta skulle vara för handen. Sammanfattningsvis måste du se till vad ni har avtalat för att kunna utröna vilka skyldigheter du har. Har ni inte avtalat en giltighetstid på mer än ett år så är det ett år som gäller. Avtalet förlängs inte automatiskt utan att ni om detta kommit överrens. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare