FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/05/2009

Hävning

hej en fråga i början av december lämnade jag min bil till en kille på försäljningsuppdrag med fast köp och han skulle betalat mej senast 20081231 och om nu inte detta gjordes så skulle han betala 30% av bilens totala köpesumma vilket är 45000 och nu har han sålt bilen sedan ett tag sen men jag har inte fått en krona på dags datum 21/1 2009 och i kontraketet står de också att säljaren har rätt att återtaga fordonet och utrustning om köparen ej fullgör sin del av avtalet menas de då jag har rätt att få min bil samt han är skyldig mej 30% av köppesumman som han skulle betalat till mej MVH

Lawline svarar

Hej! Om jag har förstått din fråga rätt så har du överlämnat bilen till någon som ska sälja den, dvs en kommissionär. Om det är som jag förstår det är det alltså fråga om ett kommissionsavtal. Du har enligt avtalet rätt till vederlaget för bilen plus vitet motsvarande 30 % eftersom du inte erhållit vederlag för bilen innan den 31/12 2008. Rätten att återtaga fordonet bör rimligen gälla mellan säljaren och köparen, och inte mellan dig och kommissionären. Du har inte rätt att ta tillbaka bilen från kommissionären och inte heller från en ev. köpare som är i god tro (en intet ont anande köpare). Hoppas det var till din hjälp! Mvh
Frida HenkowRådgivare