FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/05/2009

Avtals ogiltighet p.g.a. demens

Vi är 3 systrar med båda mycket gamla mer eller mindre dementa föräldrar i livet. Dessa har genom en "kupp" blivit flyttade till vår yngsta systers "undantagshus" på hennes gård. Allting skedde hastigt och därför att vår yngre syster trodde att vi hade stulit pengar av våra föräldrar vilket alls inte var fallet.Hon har en paranoid karaktär vilket bl.a leder till ett mycket komplicerat "samarbete" oss systrar emellan. Dom betalar nu en högre hyra än dom någonsin gjort utan att egentligen förstå detta riktigt. Vår syster har fått dom att skriva på ett slafsigt skrivet pappaer/minneslapp/kontrakt som anger att dom ska betala hyra exklusive uppvärmningen. Utan att förhandla hyran med hyresmarknadens parter annat än någon försäkringsbolagsagent som angett en viss summa i ett annat sammanhang. Vi har gemensamt skrivit ett avtal att vi ska förhandla med varandra om allting. Vi menar alla att föräldrarna är mer eller mindra dementa. Vi har påpekat det oetiska i lägga så höga kostnader på våra föräldrar utan att ens rådfråga oss andra. Dessa beslut har vår systers man mer eller mindre självsvåldigt tagit. Denne är en mycket självsvåldig, auktoritär advokat. 2 av oss systrar menar att vi måste reglera dessa oegentligheter i bouppteckningen senare. Mannen har visat sig helt omedgörlig e denna fråga just nu och har naturligtvis rätt tycker han.Han struntar i vår uppfattning. Kan ett papper av detta slag gälla som kontrakt? Måste förädrarna vara helt demensförklarade för att det inte ska gälla? eller gäller det faktum att vi beslutat att förhandla allting ang föräldrarna?- vi vill inte utsätta dom för förnedrande undersökningar i onödan. Vad händer om en av parterna bryter ett sådant avtal? Mannen och systern bryter avtalet hela tiden på många punkter. Detta är en liten del av en mycket komplicerad historia.Tacksam för synpunkter

Lawline svarar

Hej Enligt JB 12 kap 19 §, så skall hyran utgå med ett belopp som är skäligt med hänsyn främst till parternas avsikter och övriga förhållanden när avtalet träffades. Om hyran är påtagligt oskälig (med andra ord mycket högre än hyran i jämförliga hyresförhållanden), så kan denna jämkas. När man tolkar avtal så ser man främst till parternas avsikter. Med tanke på att era föräldrar lider av demens så kan det här vara svårt att tolka deras avsikt. Huvudregeln då man talar om att ett avtal har träffats är att det föreligger koncensus mellan partsviljorna, vilket förmodligen inte kan ha funnits då era föräldrar lider av denna sjukdom. Enligt avtalslagen 31 §, så bör detta avtal ni har beskrivit anses ogiltigt eller i vart fall kunna jämkas så att era föräldrar får betala en skälig hyra istället för den nuvarande. 31 § lyder att om någon har begagnat sig av annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att taga eller betinga sig förmåner, vilka stå i uppenbart missförhållande till det vederlag som må hava blivit erlagt eller utfäst, eller för vilka något vederlag icke skall utgå, vare rättshandling, som sålunda tillkommit, icke gällande mot den förfördelade. Detta innebär för er del, att era föräldrar har en beroende ställning gentemot er syster p.g.a. sin demens. De kan även anses vara lättsinnade då de inte har samma verklighetsuppfattning som en frisk individ. Om hyran är oskäligt hög, så finns ett missförhållande mellan vad er syster vinner på uthyrningen och vad era föräldrar vinner på avtalet. Detta innebär i sin tur, att det avtal er syster fått era föräldrar att skriva på, inte är giltigt. Beträffande det avtal ni systrar träffat er emellan, så är detta giltigt och ni kan därför använda er av detta i en rättslig tvist då er syster brutit mot kontraktet. Bouppteckningen har inget med detta att göra. Om hon bryter sin del av kontraktet kan hon bli skyldig till kontraktsbrott, vilket kan resultera i bl.a. skadestånd. Enligt 31 § AvtL så räcker det med att föräldrarna har en beroendeställning gentemot er syster eller annars är ättsinnade. Jag tvivlar starkt på att era föräldrar skulle vara tvungna att genomgå en psykiatrisk undersökning för att bevisa detta. Er syster har även medgivit på ert kontrakt att era föräldrar lider av någon form av demensstörning, eller att ni uppfattar det så, vilket bör räcka för att bedöma hennes egentliga avsikt med avtalet. Alternativt, så kan lagen om rättshandling under påverkan av psykiatrisk störning bli gällande. Avtalet blir även då ogiltigt, och med tanke på er systrars avtal där hon medger att hon var medveten om deras demens, så bör detta räcka. Jag hoppas att ni genom detta svar får den hjälp ni behöver. Om ni vill läsa mer om de olika lagrummen, titta in https://lagen.nu/1915:218 och https://lagen.nu/1970:994 Vänligen
Lawline Rådgivare