FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/01/2009

Dokumentering av lån

Hej. Jag hade en fråga angående lån. Om jag ska låna pengar till en vän/bekant och vill ha ett värdefullt bevis eller nåt liknande att jag har lånat ut xx mycket pengar till denna personen. Vad är det för formulär jag ska fylla i? Jag behöver veta det ifall jag en dag skulle begära tillbaka pengarna och inte skulle få dem. Vart kan jag få tag på detta? Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej. Det är väldigt viktigt att Ni dokumenterar lånet och de villkor Ni kommer överens om angående lånet för att försäkra Dig om att Du kan begära återbetalning av lånet om Din vän/bekant mot förmodan inte skulle betala tillbaka pengarna. Du kan säkerligen upprätta ett sådant dokument under samrådan av en jurist vid en lokal advokatbyrå, men något förtryckt formulär vet jag inte om Du kan erhålla. I vilket fall så kan Du själv upprätta ett sådant dokument. Det viktiga är att Du specificerar hur lånet skall återbetalas (återbetalningsplan), avgift för lånet samt att Ni båda givetvis skriver under detta dokument. Ett sådant dokument kan sedan användas som bevisning om Du skulle behöva driva in lånet via Kronofogden. Med vänlig hälsning
Martin ÅgrenRådgivare