FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/02/2009

Tidsbegränsat hyresavtal

Hej! Brf Alfågeln vill hyra ut en lgh under ett år mao för en begränsad tidsperiod för att sedan sälja lägenheten. Hur blir det med besittningrätten? Räcker det med ett vanligt hyresavtal med from----tom datum? MVH

Lawline svarar

Hej. I 12 kap. 3 § Jordabalken står "...Hyresavtal kan även ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla." Hyresavtalet kan alltså se ut som du beskriver. Dock måste lägenheten sägas upp trots att avtalet är tidsbegränsat. Detta skall ske skriftligen och måste göras tre månader innan det månadsskifte hyrestiden går ut. Mvh
Jon ÖstremRådgivare