FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/01/2009

Kan man dra tillbaka anmälan om misshandel?

jag anmälde min man för misshandel men vill dra tillbacka den nu kan jag göra det ?

Lawline svarar

Hej! Det brott som du har anmält (misshandel) faller under allmänt åtal och de brott som faller under denna kategori kan inte dras tillbaka av målsägande( vilket du är i fallet). Polisen har i dessa fall en allmän skyldighet att utreda de ärenden som kommer till deras kännedom och åklagaren gör härvid en objektiv prövning huruvida bevisen räcker för en fällande dom. Om du som målsägande inte vill delta i rättegången så behöver du inte det. Är du åklagarens enda bevis för misshandeln kan ditt icke deltagande sedermera leda till att åtalet läggs ner, men detta avgör åklagaren och inte målsäganden. I mål som faller under enskilt åtal (exv. förtal och förolämpning) gäller det motsatta, dvs. målsäganden kan själv lägga ner åtalet om denne ångrar sig. Med vänlig hälsning
Rådgivare