FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/04/2009

Uppsägning av hyresgäst vid försäljning av villa

Jag har sålt mitt hus som jag skulle hyra ut. hyresgästen skall flytta in 1 mars, kan jag säga upp denna innan han flyttat in ? Finns det några regler vid uppsägning av hyresgäst i villa måste man hävda egen användning eller kan man säga upp med försäljning som annledning

Lawline svarar

Hejsan, Det framgår inte av din fråga om det rör sig om en uthyrning på bestämd eller obestämd tid. Uppsägningstiden vid uthyrning på obestämd tid är tre månader. Uppsägningstiden vid uthyrning på bestämd tid varierar med avtalets längd: en vecka i förväg om hyrestiden är högst tre månader och tre månader om avtalet är längre än sådant. Du kan säga upp avtalet innan hyresgästen har flyttat in och uppsägningstiden börjar löpa från den tidpunkten. Beroende på när du säger upp avtalet kan alltså hyresgästen fortfarande ha rätt tillträde även om tiden är kort. Om du har hyrt ut hela villan uppkommer besittningsskydd för hyrestagaren, dvs en rätt till förlängning av avtalet, från hyresförhållandets första dag. Men det faktum att du vill sälja huset (eller för den delen själv nyttja det som bostad) ses i regel som att du har ett sådant intresse av att kunna förfoga över huset att hyresgästen skäligen bör flytta. Utgångspunken är att hyresförhållandet i dessa fall bör upplösas. Vid eventuell tvist måste du hänskjuta frågan om uppsägning till hyresnämnden inom en månad från hyrestidens utgång. Annars är uppsägningen utan verkan och hyresavtalet fortsätter att gälla. Om du väntar dig problem kan det alltså vara bra att redan vid uppsägningen hänskjuta ärendet till hyresnämnden och i så fall gärna ha ett villkorat köpekontraktet redo där det framgår att köpet fullgörs först när köparen får full förfoganderätt över huset. Reglerna om hyra finns i jordabalkens 12 kapitel (även kallat hyreslagen) och finns (https://lagen.nu/1970:994). Med vänlig hälsning
Rådgivare