FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/01/2009

Muntlig utfästelse om gåva bindande efter givarens död?

Har jag laglig rätt till muntligt utlåvad 50 årspresent (en servis) efter gåvogivares död? Har tidigare fått del av servisen då jag fyllde 30 respektive 40 år. Testamentstagare till all egendom vägrar att lämna ut servisen och testamentsexikutor säger att han inget kan göra åt saken då inget står skrivet i gåvobrev eller testamente.

Lawline svarar

Hej, Gåva är ett såkallat realavtal, som blir bindande först när gåvan fullbordats. Ett löfte om att senare ge någon en gåva är bindande för givaren endast om utfästelsen lämnats skriftligen i ett till mottagaren överlämnat gåvobrev, alternativt om omständigheterna vid utfästelsen varit sådana att den varit avsedd att komma till allmänhetens kännedom (1 § gåvolagen https://lagen.nu/1936:83). Exempel på det senare alternativet är om utfästelsen lämnats muntligen inför en större samling människor eller i massmedia. I ditt fall torde med andra ord testamentstagaren ha rätt till den resterande delen av servisen. Med vänlig hälsning
Kristina LjungströmRådgivare