FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/12/2008

Övertrasseringsavgift

råkade övertrassera mitt konto med 179:- i fyra dagar, för det tog banken ut en "övertrasseringsränta" på 100:- samt att dom ska ta ut mer ränta för tiden dom 179:- var borta, är inte det ocker?

Lawline svarar

Hej! Det betraktas inte som ocker. Det kan diskuteras om villkoren är oskäliga och därmed ogiltiga men eftersom i princip alla banker har regler som ser ut ungefär så är inte det troligt. Banken har alltså rätt att ta ut övertrasseringsavgift om det framgår av avtalet för kontot att banken har den rätten. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare