FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/12/2008

Är efterskänkande av en fordran bindande?

Hej Min morbror lånade mig pengar för några år sedan. vi upprättade en revärs där en avbetalningsplan framgick och på vilken det antecknades varje år hur mycket som avbetalats. Förra året Tyckte han att han började bli gammal och att jag därför behövde pengarna bättre. Han efterskänkte därför resterande del av skulden genom att skriva på reversen "Härmed efterksänker jag resterande del av skulden" ochskrev under med namnteckning och namnförtydligande. Sedan överräkte han reversen till mig. Jag har sedan dess förvarat den i mitt bankfack. Nu har han ångrat sig efter påtryckningar från sin dotter. De hävdar att skulden fortfarande är giltig och vill ha tillbaka reversen. Kan de göra så? Är inte efterskänkningen en gåva och gåvor kan manväl inte kräva tillbaka? Om jag ger dem reversen kan skulden återuppstå? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Efterskänkandet av en fordran räknas mycket riktigt som en gåva. En gåva är obligationsrättsligt bindande (d v s bindande mellan parterna) när den har fullbordats alternativt när en gåvoutfästelse givits i ett gåvobrev som överlämnats till gåvomottagaren eller har kommit till allmänhetens kännedom. Den skriftliga utfästelsen på skuldebrevet som du fick tillbaka är att anse som ett gåvobrev i lagens mening. Gåvan torde dessutom vara fullbordad och därmed giltig såväl mot din morbror som mot hans eventuella borgenärer. När gåvan anses fullbordad beror på hur skuldebrevet är formulerat. Är det fråga om ett löpande skuldebrev (ställt till ”innehavaren” eller ”din morbror eller order”) så är gåvan fullbordad när du fått tillbaka skuldebrevet. Är det istället ett enkelt skuldebrev (ställt till ”din morbror”) så är gåvan att anse som fullbordad i och med att din morbror meddelat att han efterskänker fordran. Min bedömning är sammanfattningsvis att skulden till din morbror är reglerad och klar genom gåvan och att han ej ensidigt kan göra den gällande på nytt. Nu till några eventuella omständigheter som skulle kunna föranleda en annan bedömning: För det första innehåller 3 kap avtalslagen regler om rättshandlingars ogiltighet. Om din morbror skulle kunna bevisa att någon bestämmelse där är tillämplig kan efterskänkandet av fordran ogiltigförklaras. Exempelvis om han skulle ha blivit svikligen förledd att efterskänka fordran (30 § AvtL). För det andra skriver du att din morbror börjar bli gammal. Om det skulle vara så att han börjat bli dement eller annars kan anses lida av en mer eller mindre allvarlig psykisk störning kan rättshandlingen ogiltigförklaras på den grunden. Det kräver dock att han bevisar både att han lider av en störning och att störningen inverkat på rättshandlingen. För det tredje kan den som mottar en gåva under sådana omständigheter eller på sådana villkor att syftet med gåvan är att likställa med testamente bli skyldig att efter givarens död återbära gåvan i den mån gåvan gör intrång på bröstarvinges laglott (7 kap 4 § ÄB). Bröstarvingarnas laglott är hälften av kvarlåtenskapen och vid beräkningen av denna läggs (om bröstarvinge påkallar jämkning) värdet av gåvan till dig ihop med övriga tillgångar. Om du kan komma att bli återbetalningsskyldig beror alltså på din morbrors syfte med gåvan och hur stor del av hans sammanlagda tillgångar vid hans död som gåvan utgör. Du frågar vidare vad som händer om du återlämnar skuldebrevet till din morbror. Skulden återuppstår inte bara för att du lämnar skuldebrevet åter. Vilka konsekvenser det skulle kunna få beror återigen på om det rör sig om ett enkelt eller ett löpande skuldebrev. Men på enklaste sätt kan man säga att det skulle kunna bli ett problem om anteckningen på skuldebrevet kan suddas bort och att din morbror överlåter skuldebrevet till någon som är i god tro om att fordran fortfarande gäller alternativt om du inte har något annat bevis om att skulden är slutreglerad och din morbror väljer att ansöka om betalningsföreläggande eller stämning för att få betalt. Mitt råd till dig är alltså att behålla skuldebrevet i tryggt förvar då ditt innehav av det samt anteckningen på det är bevismedel för att skulden är reglerad. Vill du själv läsa lagtexten så hittar du Avtalslagen https://lagen.nu/1915:218 Gåvolagen https://lagen.nu/1936:83 Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637 Lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning https://lagen.nu/1924:323 Skuldebrevslagen https://lagen.nu/1936:81 Jag hoppas att du är hjälpt av svaret! Med vänlig hälsning
Kristina LjungströmRådgivare