FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/06/2009

Rätt att höja insats i Brf?

Min bostadsrättsförenings styrelse föreslår att insatsbeloppet som betalades vid nyköpet av lägenheterna ska höjas i efterskott. Avsikten är att minska på föreningens banklån. Man menar att detta skulle innbära fördelar för medlemmarna. Den maximala investeringen från medlemmarna som anges som exempel i förslaget skulle innebära 1,38 procent vinst per år på investerat belopp. Här är frågan: Har styrelsen-föreningen rätt att kräva en sådan höjning i efterskott av min insats? - det rör sig om lån på flera hundra tusen kr.

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt bostadsrättslagen som du finner https://lagen.nu/1991:614, beslutas frågor av detta slag av föreningsstämman, styrelsen har dock rätt att lägga fram ett förslag till stämman av denna typ. Med vänlig hälsning
Fredrik HanssonRådgivare