FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/01/2009

Preskription av fordran

Hej! Jag har en fråga: Min mor har fått en faktura från en elektriker som är daterad 18 januari 2009, den ankom till henne idag den 23 januari. Den avser ett arbete som är utfört den 21 januari 2006. Jag har förstått att det är en preskriptionstid på fakturor till konsumenter på 3 år, gäller detta ankomstdatum? Min mor kommer inte ihåg vad det är för arbete som har utförts, min far dog helt oväntat i mars 2006, så läget var lite kaotiskt. Finns det något att invända mot denna faktura? Jag tror faktiskt inte att de har skickat den förrän den 22 januari, eftersom den kom fram den 23:e och då har ju 3 års-gränsen passerats. Med vänlig hälsning Elisabeth Ohlsson

Lawline svarar

Hej. Du har rätt i att elektrikerns fordran preskriberas efter tre år. Detta framgår av §2 Preskriptionslagen som du kan läsa https://lagen.nu/1981:130. Tiden räknas från tidpunkten då fordran uppstod, d.v.s. när arbetet utfördes. Tiden för preskription stannar dock och om ett så kallat preskriptionsavbrott görs (se §§5,6 Preskriptionslagen). Att skicka en skriftlig faktura är exempel på ett sådant avbrott. Givetvis måste ni dock få räkningen inom tidsramen. Det är borgenären d.v.s. elektrikern som måste kunna bevisa att brevet har kommit fram. Ni kommer därför inte behöva betala räkningen förutsatt att elektrikern inte kan visa att ni fick räkningen inom tidsfristen. Jag rekommenderar er därför att vända er till elektrikern och meddela detta. Väljer elektrikern att föra en process emot er så bör ni ha goda chanser att vinna. Hör gärna av dig om du har några vidare frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare