FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/12/2008

Beviljad föräldraledighet och uppsägningstid

Hej, Jag har blivit uppsagd pga av arbetsbrist. Har 3 månaders uppsägningstid och min sista arbetsdag är 27:e januari. Har sedan tidigare planerat, och fått beviljat, föräldraledighet fr o m januari. Vad händer med min uppsägningstid nu? Fick höra av en kollega som hade en bekant i samma situation att uppsägningstiden först börjar löpa efter den planerade föräldraledigheten är avslutad, alltså det datum som jag kommit överens med min arbetsgivare att börja arbeta igen. Vad gäller enligt LAS? mvh /Andreas

Lawline svarar

Hej! Inledningsvis så kan det vara bra att nämna att den aktuella regeln här, dvs. 11 § 3 stycket i LAS är en dispositiv regel, enligt 2 § 4 stycket, vilket innebär att den går att avtala bort, här genom kollektivavtal. Detta innebär att man alltid måste kontrollera vad som står i kollektivavtalen och om det finns något specifikt som reglerar den uppkomna situationen. Då det gäller uppsägningar och föräldraledighet så är det reglerat i 11 § 3 stycket LAS som du finner https://lagen.nu/1982:80#R3 . Reglerna är dock främst tillämpliga då personen som är aktuell för uppsägning redan befinner sig på föräldraledighet och det är tämligen oklart om den även är tillämplig då föräldraledigheten inte inletts ännu. I förarbetena, Prop. 2005/06:185, vilken behandlar utvidgningen av bestämmelsen diskuterades inte just denna situation eller någon liknande. Däremot skulle motivet till förändringen som sagts vara att man ”vill avskaffa möjligheten för arbetsgivaren att vid uppsägning av föräldralediga utnyttja föräldraledigheten som uppsägningstid”, möjligtvis kunna ge en fingervisning om att den aktuella situationen inte skulle omfattas då detta inte skulle bli konsekvensen om Du inte fick Din föräldraledighet. Då jag finner att förarbetena är lite bristfälliga vill jag inte ge något absolut svar utan jag rekommenderar att Du tar kontakt med Ditt fack eller representanten på Din arbetsplats som sådan finns för vidare rådgivning. Hoppas det hjälpte en liten bit på vägen. Lycka till! Med vänlig hälsning
Ida ForssRådgivare