FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/12/2008

Återkallande av generalfullmakt/prokura

Hur makulerar man en generalfullmakt? Min man hade tidigare ett ekonomiskt ombud som företrädde honom och då utställdes det en generalfullmakt till det ekonomiska ombudet. Hur gör vi för att denna fullmakt ej ska vara giltig längre?

Lawline svarar

En generalfullmakt ger en fullmaktshavare rätt att utföra alla rättsliga åtgärder som en huvudman (fullmaktsgivare) själv får utföra. Fullmakten är alltså inte begränsad till enbart vissa åtgärder. En fullmakt kan vara både muntlig och skriftlig och om fullmakten inte är tidsbegränsad gäller den tills den återkallas. En fullmakt återkallas på samma sätt som den gavs. Bästa sättet att återkalla en skriftlig fullmakt är att riva originalet. För det fall att generalfullmakten gavs i och för en viss rörelse är det dock troligtvis en så kallad prokurafullmakt som har utgivits. Om ett företag vill ge ett ombud befogenhet i princip allt som rör ett företag kan han utses till prokurist. Med prokura menas en allmän fullmakt (handelsfullmakt). Prokuristen har behörighet för allt som gäller företagets rörelse som t.ex. att företräda näringsidkaren och teckna firman. Vissa begränsningar gäller dock beträffande prokuristens möjlighet att överlåta och upplåta fast egendom och tomträtt. En sådan fullmakt regleras i prokuralagen (1974:158) och kan återkallas när som helst genom återkallelse av den i registret antecknade prokuran vilket skall anmälas till handelsregistret. Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare