FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/04/2009

Rätt till betald semester vid provanställning?

Hej. Jag har fått anställning på en förskola och har provanställning i 6 månader och därefter tillsvidare tjänst. Jag undrar om jag har rätt till betald eller obetald semester under de 6 månaderna som jag är provanställd? Provanställningen börjar den 2/2 och avslutas den 2/8.

Lawline svarar

Hej! Du har rätt till semester enl. semesterlagen 5 §, se https://lagen.nu/1977:480. Vid beräkning av semester så är det intressant hur många dagar Du har arbetat under det tidigare "semesteråret", som för Din del är perioden 1/4 2008 - 31/3 2009. Du har rätt till 5 dagars semester då Du påbörjade din anställning efter den 31/8 enligt semsteråret, till skillnad från hur ett kalenderår beräknas. Betald semester tjänas in under semesteråret 31/3 - 1/4. Då Du endast arbetat en kort period under ditt semesterår så har Du inte tjänat in fem betalda semesterdagar. Om du exempelvis tjänat in 1 betald semesterdag så har Du rätt att ta ut 4 dagar obetald semester så att den sammanlagda ledigheten uppgår till 5 dagar. Vänlig hälsning
Anna GustafssonRådgivare