FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/12/2008

Turordningsregler

Jag blev precis uppsagd pga arbetsbrist. I mitt fall så är jag anställd i Sverige men utskickad till Schweiz som "expatriate" och jobbar nu i Schweiz (men är fortfarande anställd i Sverige). Pga av en omorganisation i Schweiz försvinner den roll jag hade och jag blir därav uppsagd pga arbetsbrist. I Sverige finns inga kvalificerade roller som jag kan ta och jag är därmed uppsagd. I detta fall, tittar man bara på Sverige när man fastställer turordningen eller bör man även utvidga utredningen till Schweiz där jag jobbar just nu och där det finns kvalificerade tjänster jag skulle kunna ta? Schweiz är en annan legal enhet innom samma koncern.

Lawline svarar

Hej, När det gäller svenska turordningsreger så regleras detta i 22 § LAS. Turordningen fastställs för varje driftsenhet för sig, vilket betyder att varje geografiskt avgränsat område som en butik, ett kontor osv. I varje driftsenhet skall en turordningslista upprättas. Det är svårt för mig att avgöra utifrån uppgifterna du lämnat hur din tjänst ser ut. För arbetstagare vilkas arbete inte är fast förlagt till en viss driftsenhet, t.ex. resemontörer, handelsresande etc., anses de normalt knutna till den verksamhet, varifrån uppdragen utgår eller administrationen sker. Av rättsfallet AD 1983 nr 33 framgår att den enskilda arbetstagaren anses tillhöra turordningskretsen för den driftsenhet där han eller hon rent faktiskt har arbetat. Detta gäller även när någon är ”utlånad” till den driftsenheten, när det har skett på ett mera stadigvarande sätt. Dvs, beroende på hur pass stadigvarande din tjänst i Schweiz varit kommer du troligtvis anses tillhöra driftsenheten i Sverige eller Schweiz. Om du endast tillfälligt lånats ut kommer du anses tillhöra driftsenheten i Sverige men har du aldrig arbetat där utan endast anställts där tillhör du troligtvis Schweiz.
Mia ÖrnfeldtRådgivare