FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/12/2008

Minsta uppsägningstid?

Jag driver en registrerad "loppis",har ett muntligt avtal med två systrar om att dom får sälja sina loppisgrejor hos mig mot att dom arbetar hos mig några timmar i veckan.Dom tar större plats än avtalat och är inte hos mig avtalad tid.Jag vill säga upp dom,hur lång uppsägningstid har vi ? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Uppsägningstiden är en månad, vilket framgår av 11 § 1 st. lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS). Längre uppsägningstid gäller om de har arbetat längre än två år. Det ska dock tilläggas att Du som arbetsgivare måste ha saklig grund för att kunna säga upp Dina anställda, se 7 § 1 st. LAS. Att inte komma i tid upprepade gånger trots tillsägelse är i normalfallet skäl nog för att säga upp en anställd. Det är dock svårt att uttala sig om detta utan tillgång till mer information om situationen. LAS se http://lagen.nu/1982:80#R4 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare