FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/06/2009

Uppsägning av arrende

En av mina arrendedatorer har sagt upp ett arrendeavtal enligt reglerna om uppsägning och vi har inte förlikatts om något nytt avtal. Arrendatorn har inte överlämnat ärendet till arrendenämnden. 1. Gäller då det gamla avtalet? 2. Finns det några tidsregler när arrendatorn skulle överlämnat ärendet till arrendenämnden?

Lawline svarar

Hejsan, Du har inte gett mig så många omständigheter i din fråga men jag utgår ifrån att det rör sig om ett jordbruksarrende och att arrendatorn har sagt upp avtalet enligt gällande regler. Reglerna i jordabalken om bl a så kallat besittningsskydd och överlämnande av uppsägningsärenden till arrendenämnden är regler till för att skydda arrendatorn som anses vara den svagare parten (jfr med privatpersoner och hyreslägenheter). Det är alltså endast jordägaren, när denne har sagt upp avtalet, som behöver hänskjuta en tvist om en uppsägning till arrendenämnden för att en uppsägning skall få garanterad verkan. En uppsägning gjord av arrendatorn blir gällande så länge reglerna om uppsägning har följts: uppsägningen skall ske ett år innan arrendetidens utgång om avtalet är fem år eller längre, och i annat fall senast åtta månader innan. Om din arrendator har sagt upp avtalet i tid bör avtalet därmed sluta gälla vid arrendetidens utgång. Vill ingen av er att arrendet skall upphöra men ha till stånd en villkorsändring, behövs inte längre uppsägning utan det är tillräckligt med en begäran om villkorsändring. En begäran har dock samma form som en uppsägning, den skall vara skriftlig och delges den andra parten. För ytterligare frågor föreslår jag att du tar kontakt med en verksam jurist. Med vänlig hälsning
Rådgivare