FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/01/2009

Överlåtelse av del av fastighet

Hej, Jag och min syster äger en fastighet tillsammans med ett marknadsvärde på 5 400 000 och taxeringsvärde 1 540 000. Hon kommer nu att "köpa ut" mig ur en del som motsvarar 1 000 000 och vi avser att justera ägarandelar i lagfarten som motsvarar detta. Kan detta hanteras som en gåva så att stämpelskatt och reavinstbeskattning undviks och i så fall hur?

Lawline svarar

Hej! Taxeringsvärdet fastställs vid fastighetstaxering och ska motsvara ungefär 75 % av fastighetens marknadsvärde. För att någonting skall ses som gåva juridiskt krävs att de tre gåvorekvisiten är uppfyllda, det ska föreligga förmögenhetsöverföring, frivillighet och gåvoavsikt. I skatterätten används begreppet huvudsaklighetsprincipen när man ska avgöra om överlåtelse av fast egendom ska anses som gåva. Om vederlaget understiger taxeringsvärdet anses detta vara en gåva, som inte ska inkomstbeskattas enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen, se https://lagen.nu/1999:1229. Frågan huruvida din del av fastigheten ska ses som en gåva till din syster beror alltså på om du får någon ersättning för din del och hur stor den kommer att vara. Hoppas det var till din hjälp!
Frida HenkowRådgivare