FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/02/2009

Uppsägning av hyresavtal

Hej, Vad gäller när ett kontrakt på ett hyreslägenhetsobjekt är påskrivet men inte ingånget, dvs man har ångrat sig innan inflyttning har skett?

Lawline svarar

Hej! Din fråga regleras av Hyreslagen som du finner i Jordabalkens 12:e kapitel, se https://lagen.nu/1970:994. Enligt 12:5 JB har hyresgästen alltid en rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen. Detta innebär att eftersom ni har ett bindande avtal så måste du säga upp det och får således betala hyra för de tre uppsägningsmånaderna. Det du bör göra är att tala med din hyresvärd, i normalfallet borde det inte vara några problem att hitta en annan hyresgäst som kan hyra den aktuella lägenheten. Med vänliga hälsningar
Jonatan KirkhoffRådgivare