FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/12/2008

Kan oorganiserad åberopa lönevillkor i kollektivavtal?

Hej, Min sambo har just blivit informerad om att hon inte kommer att få någon löneförhöjning eftersom hon inte är med i facket och då gäller inte kollektivavtalen henne. - Har arbetsgivaren rätt att neka en löneförhöjning på den grunden? - Vad kan min sambo göra (bortsett från att gå med i facket)?`

Lawline svarar

Hej! En arbetsgivare som är bunden av ett kollektivavtal är skyldig att tillämpa avtalet lika på alla sina anställda, även de som inte är med i facket. Detta följer bl.a. av AD 1977 nr 49. Denna skyldighet gäller dock mot fackförbundet och inte mot din sambo som anställd. Är hon inte medlem i den kollektivavtalsbärande fackföreningen kan hon inte åberopa bestämmelser i kollektivavtalet. Det din sambo kan göra är i första hand att ta en närmare titt på sitt individuella anställningsavtal. Om detta innehåller en s.k. referensklausul (en hänvisning till kollektivavtalet) angående löneförhöjningar, har hon en rätt enligt sitt anställningsavtal att få de förmåner som ges i kollektivavtalet (i de delar referensklausulen hänvisar till). Hon kan då vända sig till sin arbetsgivare och kräva ut sin rätt enligt avtalet. En alternativ lösning är att vända sig till fackförbundet med vilket arbetsgivaren har ingått kollektivavtal. Arbetsgivaren har gentemot denna förening begått ett kollektivavtalsbrott som berättigar till skadestånd (54-55 §§ MBL). Facket borde därför ha vissa förutsättningar att utöva påtryckningar på din sambos arbetsgivare. Observera dock att facket inte är skyldig att göra något åt din sambos situation. Den enklaste lösningen är emellertid, precis som du verkar förstått, att din sambo själv går med i facket, då gäller kollektivavtalet omedelbart henne med, 26 § MBL. Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare