FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/12/2008

Turordningslistor med anledning av varsel.

Hej I tider med varsel... Vad gäller vid varsel ifråga om turordning? Är det år i företaget eller tjänst som gäller? Är det lokala regler som gäller? Vi har precis fått ett stort varsel, jag böt tjänst från arbetare till tjänsteman inom samma företag för 2 år sen, men har 12 år i företaget.. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej. Vid varsel om uppsägning p.g.a. arbetsbrist stadgar §22 lagen om anställningsskydd vilka turordningsregler som ska gälla. Lagen kan du läsa https://lagen.nu/1982:80. Vid förtag som har flera delverksamheter ska en turordningslista göras för varje del av verksamheten vilket innebär att arbetardelen respektive tjänstemannasidan kommer att ha separata listor. Att du bytt arbete skall dock inte vara till din nackdel. Du får räkna in alla dina år inom företaget vilket gör att du bör kunna ha en ganska gynnsam position för det fall att arbetsgivaren tvingas säga upp några. Observeras bör dock att lagen på detta område är dispositivt vilket betyder att den kan avtalas bort. En annan turordningslista kan därför förhandlas fram mellan Facket ch din arbetsgivare och därmed vara en del utav kollektivavtalet. Om så är fallet kan listan bara angripas utav avtalsrättsliga regler för det fall att listan skulle kunna anses vara oskälig. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor. Vänligen,
Emelie KlefbeckRådgivare