FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/06/2009

Möjlighet att ta sig ur klausul i hyreskontrakt

jag har precis underteckmat ett hyreskontrakt där det står att jag ansvarar för trappstädningen var 14:e dag. när jag frågade hyresvärden om denna klausul sade han att "detta är inga konstigheter, det är ju därför hyran är så låg. alla i fastigheten har ett ansvarsområde" jag därför under kontraktet. Nu har jag fått veta att personen som bodde i lägenheten innan mig betalade samma hyra-utan någon trappstädning! Kan jag hävda att jag skrev under kontraktet under falska föreställningar och därmed häva avtalet? som det ser ut nu så arbetar jag ju gratis åt min hyresvärd! har jag möjlighet att ta mig ur den nämnda klausulen utan att häva kontraktet i sin helhet?

Lawline svarar

Hej! Som jag ser det har du ingen möjlighet att häva kontraktet då någon av de hävningsgrunder som finns i 12 kap Jordabalken inte föreligger i ditt fall. Det du kan göra är att skriftligt meddela din hyresvärd att du vill ha ändrade hyresvillkor. Om ni inte kan komma överens om att du skall slippa ditt åtagande ur denna klausul, så kan du då ansöka hos hyresnämnden för att få ändring på hyresvillkoren dvs trappstädningen. Detta kan du dock tidigast göra en månad efter att du meddelat din hyresvärd, detta följer av JB 12:54. Dock bör möjligheterna för att undkomma denna städning vara små då du säger att alla boende i fastigheten innehar ett ansvarsområde samt att du själv nyligen har godtagit de föreskrivna hyresvillkoren. Om du inte får ändring på hyresvillkoren har du alltid möjligheten till uppsägning av hyresavtalet. Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare