FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/05/2009

Kontakt med kunder efter anställnings upphörande

Hej! Jag jobbar inom bemanningsbranschen som konsultchef(jobbade i 5 år på konkurrerande verksamhet, men sa upp mig därifrån i höstas. Alla ekonomiska spörsmål är uppklarade. Då vi jobbar mot ramavtal/ upphandlingar så är det många gamla kunder, kontaktpersoner som jag har haft mkt kontakt med genom åren så jag har ringt , skickat mail för att etablera en ny kontakt. då jag inte har skrivit på nån konkuranns klausul att inte jobba inom likvärdig bransch, så e det ju en fri marknad. Har fått ett sms från mina gamla Vd som anklagar mig för att jobba oseriöst, han hotar med juridsika följder då han insunerar på att jag andvänder mitt gamla företags information. Men denna information är ju offentlig upphandlin, mina kunder, kontaktpersoners namn finns att tillgå på nätet. Vad ska jag göra, hur ska jag bemöta!! Mkt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! I samband med att en anställning avslutas upphör i princip även arbetstagarens lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare och det är i princip fritt för den före detta arbetstagaren att bedriva med arbetsgivaren konkurrerande verksamhet. Denna frihet kan inskränkas via avtal ( genom såkallade konkurrensklausuler) och kan vara bindande upp till två år efter anställningens upphörande. Sålänge du inte skrivit på något avtal av dylik karaktär är du därför fri att agera på marknaden efter din egen vilja. Dock finns risken att den omfattande kontakten med gamla kunder kan ses som utnyttjande av företagshemligheter, i enlighet med FHL 1 §, se https://lagen.nu/1990:409 vilket i värsta fall kan vara skadeståndsgrundande. Lagen inriktar sig dock främst mot avslöjande av framtida utvecklingsarbeten, marknadsföring, forskning och dylika saker. Sammanfattningsvis kan jag, utifrån de uppgifter jag fått, säga att det sannolikt ej rör sig om uppgifter som skulle skyddas av ovan nämnda lag. Noteras bör dock att man i praxis i vissa fall funnit att innehåll i företags kundregister kan utgöra företagshemligheter. Domstolarnas tolkning av rekvisiten i FHL har i vissa fall sträckt sig så långt att de inbegripit personalregister hos bemanningsföretag såsom företagshemligheter i vissa fall. Jag hoppas att detta kan vara till din hjälp. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare