FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/12/2008

Spara semesterdagar

Hej! Jag har 20 semesterdagar som jag inte tog ut i år. Är det möjligt enligt lag att få de dagarna utbetalda om arbetsgivaren gå med på det, eller måste jag tar ledigt? Hur många dagar från i år få jag spara enligt lag?

Lawline svarar

Hej! Den lag som är aktuell i detta fall är Semesterlagen som Du finner https://lagen.nu/1977:480 . De regler som är omedelbart tillämpliga i Ditt fall är 2 § och 18 §. Den första paragrafen betyder att semesterlagen är dispositiv vilket innebär att den går att avtala bort till den anställdes förmån. Den 18:e paragrafen ger uttryck för Dina rättigheter om Din arbetsgivare inte vill gå med på några undantag. Regeln säger att Du har rätt till att spara fem semesterdagar. Om Din arbetsgivare är villig att låta Dig spara fler semesterdagar än det som lagen ger Dig rätt till så är det ingenting som lagen förhindrar. Självklart skall ju reglerna om dygnsvila och ledighet mellan arbetspassen m.m. följas. Mvh
Ida ForssRådgivare