FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2009

Inkopplad tvättmaskin tillhör fastigheten

Hej, Har köpt ett radhus. I grovköket fanns 1 st tvättmaskin + 1 st torktummlare som faktiskt var igång vid visningen. Där fanns även en annan tvättmaskin av äldre modell som ej var kopplad + ett torkskåp. Kollade upp med mäklaren att det var den nyare tvättmaskinen + torktummlaren som ska vara kvar i huset. Han svarade Ja. När vi flyttade in fanns den gamla maskinen + torkskåpet kvar. I kontraktet står det tvättmaskin + torkskåp. Mäklaren gav oss sitt ord innan vi skrev på. Inget har hänt ännu. Vad gör Jag???

Lawline svarar

Hej! Enligt Jordabalken 2 kap. 2 §, se https://lagen.nu/1970:994, hör en tvättmaskin till fastigheten endast om byggnaden har blivit försedd med tvättmaskinen och den är avsedd för stadigvarande bruk. En byggnad anses vara försedd med en tvättmaskin som är ikopplad, men inte med en tvättmaskin som bara finns i huset. Du har alltså lagen på din sida, och det är den nya tvättmaksinen som var ikopplad som ska anses tillhöra fastigheten, dessutom har du frågat mäklaren. Kräv att få den nya tvättmaskinen pga ovan! Lycka till! Mvh
Frida HenkowRådgivare