FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/02/2009

Lagfartsansökan vid arv.

Hej, Om den ene sambon avlider och efterlämnar två fastigheter vilka inte ingår i den egendom som skall bodelas enligt sambolagen. Finns det då något hinder för den avlidnes och den efterlevande sambons gemensamma dotter att söka och erhålla lagfart för aktuell fastighet? Den fastighet där den avlidne bodde tillsammans med sin sambo kommer naturligtvis att ingå i bodelningen enligt reglerna i sambolagen. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, Under förutsättning att den avlidne inte har testamenterat fastigheterna till någon annan så ärvs de av dennes bröstarvingar. Är dottern ensam bröstarvinge ärver hon fastigheterna ensam. Hon kan då söka lagfart på fastigheten och lämnar in arvskifteshandlingarna som fångeshandling. Om en arvinge som är ensam delägare i ett dödsbo söker lagfart, anses en inregistrerad bouppteckning efter den avlidne som fångeshandling. I övrigt kan naturligtvis i princip samma saker som vid vanlig överlåtelse göra att en lagfartsansökan avslås eller vilandeförklaras (se 20 kap 6-7 §§ jordabalken https://lagen.nu/1970:994). Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Vänligen
Kristina LjungströmRådgivare