FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/05/2009

Arbetstagares rätt att bedriva konkurrerande verksamhet

Hej, Jag jobbar för ett möbelföretag; låt oss säga Stalands Möbler, där jag delvis arbetar som inredare och säljare. Inredningsbiten inkluderar kundbesök och hembesök till kund som vill ha tips och råd gällande inredning, möblering, färgsättning osv. Min fråga är om jag som anställd på stalands möbler kan starta ett eget företag vid sidan om och arbeta med inredningskonsultation gentemot kund? Göra egna konsultationer och inredningsuppdrag? Är det är okej eller utför jag då konkurrerande verksamhet? Stalands möbler har vanligtvis MÖBELFÖRETAG som konkurrenter, tex. Mio/ Em-möbler & BoConcept dvs. inte nödvändigtvis inredningsföretag eller arkitekturfirmor. Jag vill starta ett företag som säljer tjänsten inredningshjälp.. inte ett företag som fokuserar på att sälja möbler och ibland hjälpa kunder med inredningen. Förstår ni vad jag menar? Tack på förhand Mvh. en som undrar :)

Lawline svarar

Hej I ett anställningsförhållande krävs av arbetstagaren att denne är lojal mot arbetsgivaren. Detta lojalitetskrav ingår som ett led i anställningsavtalet. (AD 1994:79 Värö bruk - målet.) Att bedriva konkurrerande verksamhet är ett allvarligt brott mot den lojalitetsplikt som följer av ditt anställningsavtal. Det har i flera rättsfall lett till avskedande och uppsägning. Att döma av din beskrivning verkar den verksamhet du tänker starta, åtminstone i viss mån, konkurrera med den verksamhet din nuvarande arbetsgivare bedriver. Du säger ju att du delvis hjälper kunder med inredning. Det krävs heller inte att du faktiskt skadar din arbetsgivares verksamhet, bara risken för detta räcker för att ett brott mot lojalitetsplikten kan föreligga. Min bedömning är att du ligger i farozonen för att starta en konkurrerande verksamhet och således bryta din lojalitetsplikt. Du kan se om ditt anställningsavtal uttryckligen säger något om konkurrerande verksamhet eller om du kan finna ledning i ditt kollektivavtal. Som utgångspunkt anses dock lojalitetsplikten följa av anställningsavtalet utan att det behöver skrivas. Att döma av ditt brev blir mitt råd att avstå från att starta företaget då det kan kosta dig ditt jobb. Du kan förstås diskutera saken med din chef för att se hur hon eller han ställer sig till saken. Med vänlig hälsning
Rasmus KindlundRådgivare