FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2009

Samäganderätt och utbjudande till försäljning

hej , jag är delägare i två hyresfstigheter,och nu har jag drabbats av en strokeså nu vill min kompanjon inte att jag ska vara med i fastigheterna längre han vill att vi ska dela på oss och ta en fastighet varoch jag känner att han trampar på mig ,han kommer in på sjukhuset och säger att han inte vill hava några affärer mer med mig,och bara de är ju så dåligt när man är helt borta i rocken efter de som hänt mig, nu undrar jag om inte jag kan låta de bli en tvångsförsäljning och va de innebär i korthet hade tänkt låta min far bli min kompanjon iställetför jag har väl förköpsrätt som hälvtenägare

Lawline svarar

Hej! Det låter som om du och din kompanjon gemensamt har samäganderätt till fastigheterna. Detta innebär att Lag om Samäganderätt (1904:48) blir tillämplig. Jag har förstått din fråga som att den innehåller två delfrågor nämligen 1. Om du kan kräva en tvångsförsäljning av fastigheterna och 2. Om du har förköpsrätt. 1. Utgångspunkten är att ingen skall tvingas att bli kvar i ett samägande. Alla samägande parter skall därför, för att kunna komma ifrån samägandet, ha rätt att kräva att den samfällda egendomen skall säljas. Bestämmelsen är dock dispositiv. Detta betyder att parterna dvs du och din kompanjon är fira att själva avtala att denna möjlighet inte skall finnas. Har ni inte avtalat om något sådant så skall det inte finnas något hinder från att kräva att en offentlig auktion hålls. Detta enligt 6§ Lag om Samäganderätt (1904:48) 2 Gällande förköpsrätt blir det svårare. Här måste ett förköpsavtal redan tidigare ha upprättats. Har ni inte avtalat om sådan så föreligger ej heller rätt till förköp. Jag hoppas att jag förstått din fråga korrekt och att mina svar kan hjälpa dig. Med vänlig hälsning
Erik NisshagenRådgivare