FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/05/2009

Rätt till parkeringsplats i BRF

Uthyrning av parkeringsplats i BRF tycks lyda hyreslagen. Hur kommer "lika behandlingsprincipen" in här ? Jag har fått nekad parkeringsplats i BRF med hänvisning till att likabehandlignsprincipen inte gäller. Är det något man kan driva i domstol ? hur ska det formuleras ?

Lawline svarar

Likabehandlingsprincipen är en lagstadgad princip som innebär att myndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall ”beakta allas likhet inför lagen”. En bostadsrättsförening är ett privat rättssubjekt och därmed gäller likabehandlingsprincipen inte dem. Inom civilrätten, som reglerar avtal mellan olika privata aktörer såsom du och din bostadsrättsförening, råder som huvudregel avtalsfrihet. Det innebär att det finns en frihet att själv bestämma om man vill ingå avtal, med vem och hur avtalet skall utformas. Om det inte finns några bestämmelser om exempelvis turordning inom din bostadsrättsförening så har jag svårt att se att du skulle kunna "ha rätt" till en parkeringsplats. Det är fritt för bostadsrättsföreningen att teckna avtal med den person de anser mest lämplig. Med vänlig hälsning
Rådgivare