FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/12/2008

"Ord mot ord"

Hej, Jag har lånat ut runt 15,000 kr till min dåvarande flickvän. Nu har vi gjort slut och jag misstänker att hon kommer undvika att betala tillbaka. Är dessa pengar "bortkastade" eftersom ord står mot ord (även fast jag fört bok om det, både via dator och block)?

Lawline svarar

Hej, Förutsatt att ni inte skrev något avtal, skuldebrev eller liknande angående de utlånade pengarna har du inget dokument vilket styrker det faktum att du har en skuld på din flickvän. Vid en eventuell tvist inför domstol kommer det därför bli fråga om att försöka styrka detta på något annat sätt, vilket kan vara svårt. Vid en sådan situation blir det närmast en fråga om att ditt ord står mot hennes. Även om du, med hjälp av bankbok, kontoutdrag eller liknande kan bevisa att pengar gått från ditt konto till hennes måste du även kunna styrka att det var fråga om ett lån och inte en gåva. Med vänlig hälsning
Amanda WassénRådgivare