FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/03/2009

Arrende, tolkning av överlåtelseklausul

Jag ska sälja en fastighet belastad med ett arrende för en hundklubb att nyttja viss del av fastigheten. I arrendeavtalet står att \"Detta avtal får ej inskrivas eller överlåtas\". Innebär försäljning av fastigheten en överlåtelse av arrendet, dvs måste köparen av fastigheten teckna nytt arrende. Eller syftar klausulen på att arrendatorn inte får överlåta arrendet?

Lawline svarar

Hej, Vad en klausul i ett avtal syftar på vet bara de parter som har varit med och formulerat avtalet. Det finns flera olika metoder för att tolka avtal och avtalsklausuler, med hjälp av avtalets utformning och omständigheter runtom. I detta fall har man använt sig av standardformuleringar och jag kan ge dig ett par troliga/rimliga tolkningar. Vad gäller att formuleringen "Detta avtal får ej inskrivas" så syftar det troligen på en inskrivning av arrendeavtalet i fastighetsregistret, och att en sådan enligt avtalet är förbjuden. Därmed är det också mycket troligt att resten av avtalsklausulen också reglerar just arrendeavtalet, och att klausulen innebär att hundklubben inte har rätt att överlåta arrendeavtalet. Förmodligen kommer arrendeavtalet också att kvarstå vid en försäljning av fastigheten, d v s köparen måste acceptera att fastigheten är belastad med arrendet. Det beror på att arrendeavtalet är skriftligt och arrendet, vad jag kan förstå, är tillträtt. Dessa regler är tvingande och går därmed inte att avtala bort. Regler om detta finns i jordabalkens 7 kap. Jordabalken hittar du (https://lagen.nu/1970:994) Med vänliga hälsningar
Rådgivare