FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/01/2009

Muntligt

Avsluta muntligt avtal med skojeri företag där många blivit lurade. Någon typ av ångerrätt borde man väl ha ?

Lawline svarar

Hej! Avtalet kan i ett sådant fall anses ogiltigt enligt ogiltighetsgrunderna i 3 kap Avtalslagen. Enligt 30 § är en rättshandling ogiltig om ena parten framkallat den genom svikligt förfarande och enligt 31 § är en rättshandling ogiltig då någon begagnat sig av motpartens trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning. Du kan läsa avtalslagen https://lagen.nu/1915:218 Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare