FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/11/2008

Provanställning

Jag har blivit uppsagd från min tillsvidareanställning under provanställningen, har jag rätt att under betald arbetstid söka andra jobb och samt att gå på anställningsintervjuer? Min tillsvidare anställning löper ut per den siste dec. Jag har inte gått med i facket eller a-kassa än och jag tror att min chef inte har några kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej! Provanställning är en särskild form av anställning som utmärks av att båda parter kan avbryta anställningen utan iakttagande av uppsägningstid, 6 § lag om anställningsskydd. Syftet med anställningen är att arbetsgivaren skall få möjlighet att testa arbetstagarens lämplighet för arbetet. Prövotiden får inte vara längre än sex månader. Om anställningen inte avbryts innan prövotidens utgång övergår den automatiskt till en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har dock även en skyldighet att underrätta arbetstagaren om anställningens slut senast två veckor i förväg, 31 § LAS. Om denna regel inte iakttas men anställningen avslutas innan prövotidens utgång kan underlåtenheten medföra skadestånd för arbetsgivaren men anställningen fortsätter dock inte för den delen. Så länge du utför arbete för arbetsgivaren har du rätt till lön för utfört arbete detta är en allmän arbetsrättslig princip. Att du således skulle få lön när du inte utför arbete åt densamme strider mot principens syfte. Om du skulle utebli från jobbet har din arbetsgivare ingen skyldighet att betala ut lön till dig. Värt att observera är att provanställningen även kan avbrytas i förtid av dig. Om du inte vill jobba kvar behöver du således inte det utan kan lämna jobbet innan den sista december om du exempelvis har hittat något nytt jobb. Lycka till! För närmare koll på LAS hittar du lagtexten https://lagen.nu/1982:80 . Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare