FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/11/2008

Samägande av uppförd brygga?

Vi är några som låtit anlägga en brygga, var och en har betalat sin andel själv. Samäger vi anläggningen? Gäller lag om samäganderätt i den mån vi inte har avtalat om annat?

Lawline svarar

Hej! Har ni inte avtalat om någonting alls är lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt är tillämplig i ert fall. Samtliga delägares samtycke krävs då enligt 2 § för vidtagande av åtgärder av bryggan etc. Enligt 19 § samäganderättslagen är lagen inte tillämplig på ex. samfälligheter. Med samfällighet avses det som räknas i lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter 1 § 1 st. Det som ev. skulle vara aktuellt i detta fall är p. 4, men för detta krävs att ni i enlighet med anläggningslagen (1973:1149) 1 § inrättat bryggan såsom gemensamhetsanläggning, vilket görs vid förrättning (4 §) vilket kan antagas att ni inte gjort.
Jimmy SchiöldRådgivare