FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/11/2008

Fel pris i annons

I en tidning finns en annons från en resebyrå införd. I annonsen finns bl.a. en resa till Spanien på fjorton dagar över jul och nyår med alla måltider betalda till priset av 2500kr för två personer. Måndag morgon när du kommer för att påbörja din arbetsdag på resebyrån står redan en kund och väntar otåligt utanför resebyrån. Du upplyser kunden om att detta inte gäller p.g.a. feltryck, det rätta priset är 12 500kr. Kunden står på sig och vill ha resan för 2500kr. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej, I svensk rätt gäller inte en annons som ett anbud som kan ligga till grund för ett avtal. I det här fallet är det alltså kunden som ger "anbudet" i avtalsrättslig mening och det är därmed upp till säljaren på resebyrån att acceptera eller avslå anbudet. Kunden har alltså ingen rätt att få köpa resan för 2500 kr trots att detta stått i annonsen. Med vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare