FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/05/2009

Turordningsregler vid lika anställningstid

Det gäller turordningsregler vid uppsägning av två anställda. Den första personen har arbetat på företaget i två år och den andra personen i 15 månader. Då gäller det ju \"sist in först ut\". Men den andra personen är över 45 år och har väl rätt att ta ut en extra månad för varje arbetad månad, alltså 15 månader till. Vem av dem får gå då?

Lawline svarar

Hej, Regeln om att personer över 45 år har rätt att tillgodoräkna sig en extra anställningsmånad för varje arbetad månad stadgades tidigare i 3 § LAS, men är efter en lagändring 2007 borttagen. Vad angår frågan om vem som får gå vid lika anställningstid så stadgas i 22 § LAS att företräde ges åt den äldre. Vänligen
Andreas VinqvistRådgivare