FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/01/2009

Uppsägning av projektanställning

Hej, Har en projektanställning som löper till 1 mars jag har inga arbetsuppgifter som skiljer sig från ordinarie personal. Den enda skillnaden är mitt anställnings avtal. Har arbetat i företaget 13 månader. Nu i dessa tider vill företaget avskeda oss som har projektanställning pga arbetsbrist och dålig ekonomi. Har ej fått detta fastställt ännu. Hur funkar en sådan uppsägning? Har läst i LAS och börjar bli lite fundersam!Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Det finns två typer av anställningsformer enligt LAS: tillsvidareanställning (även känd som fast anställning) och tidsbestämd anställning, 4 § LAS. Om inget annat avtalats är det en tillsvidareanställning. I ditt fall har du ett anställningsavtal som säger projektanställning och vilket datum den slutar, du har alltså en tidsbegränsad anställning (närmare bestämt en allmän visstidsanställning, se 5 § 1 st. 1 p. LAS). Som huvudregel upphör en tidsbegränsad anställning när anställningstiden går ut eller när uppdraget är slutfört, om inte annat avtalats. Den tidsbegränsade anställningen kan som huvudregel bara avbrytas i förtid p.g.a. avskedande 4 § 2 och 4 st. LAS. Avskedande ska skiljas från uppsägning p.g.a. arbetsbrist. Avskedande förutsätter grovt kontraktsbrott t.ex. stöld från arbetsplatsen, 18 § LAS. En tidsbegränsad anställning kan däremot som huvudregel inte sägas upp p.g.a. arbetsbrist. Detta gäller dock om "inte annat avtalats". En vanligt förekommande formulering i tidsbegränsade anställningsavtal är ”anställningen gäller tills vidare, dock längst t.o.m. datum x”. På detta sätt åstadkommer arbetsgivaren en s.k. ”längstaanställning”, att anställningen upphör utan föregående uppsägning vid det angivna datumet, samtidigt som han har möjlighet att säga upp arbetstagaren p.g.a. arbetsbrist eller personliga skäl. Vid arbetsbrist måste naturligtvis turordningsreglerna i LAS tillämpas (22 § LAS) eller de turordningsregler som arbetsgivaren kommit överens om med facket. Du kan alltså bli av med jobbet antingen det datum som är angivet i kontraktet - som anställd i 13 månader har du rätt att få besked om detta 1 månad i förväg, 15 § LAS – eller (om ditt avtal innehåller ovan nämnda formulering) tidigare p.g.a. arbetsbrist – detta kräver två månaders uppsägningstid 11 § 1 st. 1 p. LAS. Med vänliga hälsningar,
Sofia Waadeland GrönesjöRådgivare