FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/12/2008

Företrädesrätt till vikarietjänst

Jag har precis blivit uppsagd på grund av arbetsbrist och anmält min rätt till återanställning. Jag har arbetat i över ett år. Vi var tre personer på vår avdelning och både jag och en annan tjej är gravida. Nu vet jag att företaget kommer att anställa en vikarie för min kollega om en månad (kollegan skall vara mammaledig). Men borde inte jag få frågan om vikarietjänsten först eller gäller inte rätten till återanställning vid vikarietjänster?

Lawline svarar

Hej, Företrädesrätten är en del av det skydd som Lagen om anställningsskydd (LAS) ger arbetstagare som sägs upp på grund av arbetsbrist. Företrädesrätten aktualiseras då arbetsgivaren nyanställer efter arbetstagaren i fråga sagts upp. Förutsättningarna för företrädesrätt är att man arbetat mer än tolv månader hos arbetsgivaren, att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya tjänsten samt att den nya tjänsten ingår i samma ”driftenhet” eller kollektivavtalsområde som arbetstagarens tidigare tjänst. Vidare krävs att arbetstagaren anmäler anspråk på företrädesrätten enligt 27 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80. Företrädesrätten gäller i nio månader från den dag då anställningen upphörde enligt 25 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80. Som sagt gäller företrädesrätten vid nyanställning. Det behöver emellertid inte vara samma anställningsform som tidigare, alltså gäller företrädesrätten enligt huvudregeln även till tidsbegränsade anställningar, såsom vikariat. Regleringen i 25 § LAS är dock semidispositiv enligt 2 § LAS, se https://lagen.nu/1982:80. Detta innebär att annan reglering kan avtalas i kollektivavtal. Du måste alltså kontrollera om det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats föreskriver andra regler. Vidare måste du som sagt ha tillräckliga kvalifikationer för vikarietjänsten för att företrädesrätten skall gälla. Kravet på att tjänsten skall ingå i samma driftsenhet eller kollektivavtalsområde är troligen uppfyllt då det gäller en tjänst inom samma avdelning. Med vänlig hälsning
Maria HolmeRådgivare