FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/12/2008

Uppsägning inför föräldraledighet?

Hej! Jag har varit anställd på min arbetsplats i drygt ett år och arbetar med försäljning. Min försäljning har inte gått så bra så mina resultat är för dåliga enligt min arbetsgivare. I sommras så fick jag och min fru barn och jag berättade för min chef att jag tänkte ta pappaledighet i ett halvår från mars 2009. Häromdagen så kallades jag in till chefen som berättade att det går dåligt för företaget och att man behöver dra ner på personal. Han sa att företaget hade arbetsbrist, men bara i Stockholm. Och tyvärr så är jag sist in av säljarna så enligt tur ordningsregeln så blir jag uppsagd. Jag känner att det kommer väldigt lägligt innan min pappaledighet, har jag några rättigheter?? Det kan nämnas att det gick bra för företaget förra året och att vi har en uppåtgående trend på den avdelning jag arbetar. Mvh

Lawline svarar

Hej, Inledningsvis ska sägas att Din uppsägning kan utgöra s.k. förtäckt arbetsbrist. Finns det ingen arbetsbrist krävs det personliga skäl samt omplaceringsförsök för att kunna säga upp en arbetstagare, se 7 § 2 st. lagen (1982:80) om anställningsskydd. Det är dock väldigt svårt att bevisa förtäckt arbetsbrist eftersom arbetsbrist är ett så pass omfattande begrepp. Det går att se en tydligare lagöverträdelse från arbetsgivarens sida när det gäller föräldraledighetslagen (1995:584). Enligt 16 § 1 st. 7 föräldraledighetslagen får inte arbetsgivaren missgynna en föräldraledig vid uppsägning, dock kvarstår bevisproblematiken (se dock 24 § föräldraledighetslagen). Om Du har presterat allt sämre kan bolaget sannolikt med framgång hävda det som skäl till uppsägningen av Dig. Min bedömning är att det kan bli svårt att vinna framgång med ovan angivna grunder, men Du bör trots det kontakta facket och påtala överträdelsen mot föräldraledighetslagen. Du kan även kontakta Jämo/Diskrimineringsombudsmannen (den senare f.o.m. januari 09) som ibland driver mål om brott mot föräldraledighetslagen, se 25 § samma lag. Lagen om anställningsskydd finns http://lagen.nu/1982:80#R3 . Föräldraledighetslagen se http://lagen.nu/1995:584#R17 . Med vänlig hälsning,
Carl Johan FahlanderRådgivare