FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 21/12/2008

Sjukskriven under uppsägningstid

Jag har en provanställning på en frisörsalong, och en uppsägningsid på två veckor, får jag vara sjukskriven under uppsägningstiden om jag själv valt att säga upp mig?

Lawline svarar

Hej! Du har alltid rätt till sjuklön från första dagen under anställningen så länge denna varat mer än 2 veckor, 3 § lag om sjuklön. Denna rätt fråntas sig inte under din uppsägningstid. Det är dock viktigt att tänka på att frånvaron måste vara pga en giltiga skäl. Det är du som ska bevisa, med sjukintyg, att du är såpass sjuk att din arbetsförmåga är nedsatt, 4 § lag om sjuklön. Detta intyg kan arbetsgivaren oftast enligt kollektivavtal begära redan från första sjukdagen. Utan giltigt skäl kommer du inte få ut några pengar. Observeras bör dock att första sjukdagen alltid räknas som karensdag vilket betyder att någon sjuklön inte utgår, 6 § lag om sjuklön. Efter 14 dagar utgår vid fortsatt sjukdom sjukpenning från försäkringskassan istället för från arbetsgivaren men detta verkar ju inte vara relevant i ditt fall. Hoppas du fått en hjälp på vägen! Lag om sjuklön hittar du https://lagen.nu/1991:1047 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare