FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/02/2009

Tvist om andrahandsuthyrning

Hur kan man lösa en tvist angående andrahandsuthyrning på lämpligaste sätt utan rättegång? Och vart skickas ärendet om det leder till rättegång?

Lawline svarar

Naturligtvis är det bästa att ni försöker lösa det genom att diskutera med varann, men jag utgår av frågeställningen att det inte lett till resultat. Det ni kan göra är att vända er till hyresnämnden. Kontrollera dock på deras hemsida att det ni tvistar om är någonting som de kan ta upp. Förfarandet där kostar inte någonting men vardera parten får svara för sina kostnader, till exempel ombudskostnad eller kostnad för förlorad arbetsförtjänst för den tid som förhandlingen tar. Vanligtvis tar förfarandet ganska lång tid vilket ni bör ha i åtanke. I de fall när hyresnämnden inte kan handlägga tvisten, ska du i stället vända dig till tingsrätten eller till kronofogdemyndigheten.
Mia ÖrnfeldtRådgivare