FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/11/2008

Skadeståndsansvar för fullmäktig

Om jag är bunden av ett avtal som jag har ingått genom en fullmäktige, kan jag då rikta någon talan mot fullmäktige då han har brutit mot sina de befogenheter som tilldelas honom i fullmakten?

Lawline svarar

Hej! Vid s k självständiga fullmakter, t ex skriftlig fullmakt som visas upp för motparten (dvs den som fullmäktigen ingår avtal med för din räkning) eller ett muntligt meddelande till motparten, blir du bunden av avtalet så länge det överensstämmer med anvisningarna i fullmakten. Vad som framgår direkt av fullmakten kallas fullmäktigens behörighet. Om du givit fullmäktigen ytterligare instruktioner som motparten inte fått del av och fullmäktigen handlar i strid mot dessa anvisningar, som kallas fullmäktigens befogenhet, blir du inte bunden av avtalet om motparten insett eller borde ha insett att fullmäktigen överskred sin befogenhet. Under vissa förutsättningar kan fullmäktigen åläggas skadeståndsansvar. Det krävs att fullmäktigen handlat vårdslöst eller uppsåtligt och att du faktiskt lidit skada p g a detta handlande. Lagstöd för skadeståndsansvar för en fullmäktig som handlat vårdslöst eller uppsåtligt hittar vi i en bestämmelse från 1736, 18 kap 4 § handelsbalken. Med vänlig hälsning
Kristina LjungströmRådgivare