FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/11/2008

Särkullbarns och kvarlevande makes arvsrätt

Kan särkullbarn kräva att omedelbart få ut sin laglott? Hur påverkas den kvarlevande makens tillgångar om allt är giftorättsgods? Kan han bli tvungen att avstå av sin del till den avlidne makens barn? Han har själv egna barn. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att ett särkull barn har rätt att få ut sin del av arvet direkt. Det kan du läsa i 3 kap 1 § Ärvdabalken, som du hittar https://lagen.nu/1958:637#K3 Din del av giftorättsgodsen kan du aldrig behöva ge till din avlidne makes särkullbarn utan det är endast din makes del som särkullbarnet kan göra anspråk på. Hur stor del av kvarlåtenskapen som särkullbarnet får är beroende av om maken efterlämnar andra bröstarvingar. Har Ni gemensamma barn kommer din avlidne makes kvarlåtenskap delas lika mellan dem och särkullbarnet, särkullbarnet får ut sin del direkt och du ärver era gemensamma barns del. Har Ni däremot inga gemensamma barn kommer särkullbarnet att erhålla hela kvarlåtenskapen efter din make. Med vänlig hälsning
Rådgivare