Betala ränta på någon annans lån?

Hej!

Jag ska flytta ihop med min pojkvän i hans bostadsrätt. Hur mycket ska jag betala till honom? Halva hyran + halva räntan eller bara halva hyran?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Det finns inget "rätt" svar på denna fråga rent juridiskt, utan ni gör som ni själva tycker är bäst.

Däremot kan det vara värt att tänka på föjande angående räntan på lånet. Om det är pojkvännen som ensam står som ägare till bostadsrätten och du löpande betalar av /betalar räntan på ett lån vilket är knutet till bostadsrätten så betalar du hans lån utan sedan få fördelen av att eventuellt få tillbaka pengarna vid en framtida försäljning av bostadsrätten.

Hade det varit jag, hade jag därför inte betalat ränta eller betalat av på ett lån som jag inte själv tagit utan att äga den belånade saken, i det här fallet bostadsrätten. Jag råder Dig därför att betala halva hyran och lämna räntan åt pojkvännen om han även står som ensam ägare till bostadsrätten.

Bästa Hälsningar

Amanda WassénRådgivare